Ellskas granskningsprocess och kvalitetskontroll av innehåll skapat av användare

Ellska är skapad för att vara en plattform med hög kvalitet på dess innehåll. Då huvuddelen av innehållet på Ellska är skapat av användarna är det viktigt att allt som skapas granskas för att uppfylla de krav Ellska ställer. Denna granskning vill vi ska gå så snabbt det bara går och har därför byggt en notistjänst för admins på Ellska.

Granskning av produkter och butiker

När en ny produkt eller butik laddas upp på Ellska går den in i en granskningsprocess. Förutom att all text och bilder granskas manuellt av Ellskas admins används även artificiell intelligens (AI) för att automatiskt hitta innehåll som strider mot Ellskas policyer. Om man som användare uppdaterar en produkt eller butik har Ellska verktyg för att enkelt se skillnaden mellan den ursprungliga produkten eller butiken och den uppdaterade versionen. All granskning av produkter och butiker använder sig utav Ellskas notistjänst för admins.

Rapportering från användare

Även om admins på Ellska granskar alla nya butiker och produkter samt alla uppdateringar av dessa så kan vi missa saker. Vi har därför en rapporteringsfunktion där man kan rapportera både produkter och butiker till Ellska. Rapporterna kan handla om produkter och butiker som innehåller felaktigheter men även fall då köparen inte är nöjd med köpupplevelsen. Dessa rapporter går direkt in i Ellskas notistjänst för admins. Vi granskar inte enbart det eller den som blivit rapporterad, utan även den som rapporterar för att avgöra rapportens sanningshalt.

Meddelande till Ellska

För oss på Ellska är det viktigt att våra användare kan kommunicera med oss på ett snabbt och smidigt sätt. Förutom att man kan kontakta oss via mejl kan man även chatta med oss om man går till Mina meddelande under Mitt Ellska. Fördelen med att chatta med oss istället för att skicka mejl är både att chatthistoriken är lättare att få tillgång till och att meddelandet går in i Ellskas notistjänst för admins.

Notistjänst för admins

När Ellskas adminverktyg har utvecklats har stort fokus varit snabba flöden för att våra användare ska vänta så lite som möjligt på feedback från oss. Oavsett om våra admins sitter vid datorn, tittar på mobilen eller håller på med något helt annat ska dem få information om att en användare väntar på feedback. Vi har valt att lösa problemet genom att skapa en Slack-integration i våra system och en Android-app för våra admins.

Slack-integration

Slack är ett kommunikationsverktyg främst inriktat till företag där man kan skapa egna integrationer från sina egna tjänster. Det vi har gjort är att skicka meddelande i diverse olika kanaler baserat på vilken feedback en användare väntar på. När dessa meddelande skickas får de admins som följer kanalen en notis om vad som hänt, vilken även innehåller en länk till vårt adminverktyg där man sedan enkelt kan göra vad som behöver göras. Detta är ett utmärkt flöde då man som admin sitter vid en dator.

Ellskas admin app

När en admin inte sitter vid datorn vill vi att det ska vara minst lika lätt att ge feedback till våra användare. För att uppnå detta skapade vi en android-app skräddarsydd för att hantera feedback. När en användare har utfört något som kräver feedback från Ellska skickas det en notis till appen. Genom ett klick på en notis ser man direkt vad som behöver göras och kan därmed ge feedback blixtsnabbt.
Notistjänst för admins

Bild över Ellskas notistjänst för admins

Sammanfattning

Genom att använda AI, Slack och en egenproducerad app för admins kan Ellska ge feedback till användarna på ett snabbt och smidigt sätt. Med hjälp av våra granskningsprocesser är Ellska en trygg marknadsplats med högkvalitativt innehåll.

Handla handgjort på ELlska

Säljare på Ellska

Vill du sälja på Ellska?

Skapar du handgjorda produkter? Öppna din egna butik på Ellska.