Skapa en brand identitet för dina konsthantverk eller egenproducerade varor.

Går du i tankar om att sälja det du skapar? Ibland kan det vara svårt att veta var man ska börja. Du är säkert en jäkel på din konst eller hantverk och kan allt om det du skapar, men hur får man just sina produkter att stå ut och ta plats i ett hav av produkter, konsthantverkare och kreatörer?

Ditt brand är den känsla och rykte som kunder känner igen och litar på för att kunna identifiera och välja just dina produkter. Det är hur folk beskriver och kommer ihåg dina varor och ditt företag när du inte är i rummet.

Ett starkt brand identitet kan hjälpa dig att särskilja dina produkter från andra och få potentiella köpare att välja just dina produkter.

Det finns några enkla hjälpmedel som du kan använda för att börja bygga ditt brand som kan göra en väldig skillnad. De här sakerna kan hjälpa dig att ge dina produkter en identitet och börja forma ett brand som skapar en trygghetskänsla och förmedla den kvalitet och passion, kunskap och talang som har skapat just dina produkter.

Din visuella identitet

Med visuell identitet menar vi allt det du ser som har att göra med dina produkter. En visuell identitet formar ditt brand och består oftast av:

  • En logo
  • En färg-palette
  • Typografi (textstorlek och stil)
  • Bild-maneer

En logo är en del av dina produkters identitet. Den ska symbolisera och identifiera just dig, dina produkter eller ditt företag, eran story. Det kan vara en symbol, ikon eller ditt namn skrivet eller en kombination tillsammans.

Tänk på att hålla logon enkel och inte göra den för komplicerad så att det blir lätt att snabbt identifiera eller läsa när den används på både stora och små format.

Ta gärna inspiration och titta på andra kreatörer eller små företag, men försök att skapa något som är visuellt unikt och som reflekterar den känsla och de egenskaper du vill att ditt brand ska förmedla till dina köpare.

Loggan är bra att använda som din profilbild på din Ellska-butik eller Instagram. Men använd såklart också din logo på dina produkter eller produktförpackning om det finns plats, de hjälper att göra reklam för ditt brand och produkter och funkar också fint som en kvalitetsstämpel för att skapa lojalitet och för att köpare ska känna igen dina produkter.

Paketering av dina varor kan vara ett jättebra sätt att nå fram med din visuella identitet till potentiella köpare. Det som är viktigt är att hålla en gemensam visuell stil, det kan vara materialval, typografi (textstil) och färger som finns med genomgående på alla detaljer som följer med dina produkter när du säljer dem. Allt gör skillnad för att gå en lite finare känsla för din köpare, det kan vara allt från papperspåsar och etiketter till band, glasburkar eller askar.

Det kanske är att alla dina askar är gjorda av miljövänligt ljusbrunt pappmaterial och har din logo stämplad i din logo-färg på locket av askarna, så att man ser att det är en produkt skapad av dig innan man ens har öppnat lådan för att se produkten. När du lägger lite extra omsorg på de här detaljerna runt om dina produkter så stärker det trovärdigheten och det goda intrycket du måste bygga upp för att köpare ska gilla och vilja köpa dina produkter igen.

Att ha en färg-palette kan vara ett sätt att visa din visuella identitet utan att behöva ha loggan överallt. Färgerna påminner kunderna om att det är ditt brand som de interagerar med. Du kan använda färgerna för din visuella identitet för marknadsföring på sociala medier, din paketering, dina produkter och all reklam eller visuell kommunikation.

När du väljer dina färger är det bra att tänka på vilken känsla du vill förmedla. Är det lugna dåva naturnära färger eller en glad stark modern palette eller kanske stilrena grå nyanser med vitt och svart? Det finns massa exempel på pintrest man kan titta på men det viktigaste är att paletten känns ärlig, lyfter och kompletterar dina produkter. De färgerna du väljer ska såklart funka bra med din logga, så jag skulle börja där för att hitta rätt palette. Du behöver absolut inte använda alla färger hela tiden och det är bra att ha en eller två primärfärger och ha några accentfärger som du kan välja bland.

Typografi är den textstill du väljer att använda när du skapar din visuella identitet. Din logo kan vara ett wordmark som då är ditt företagsnamn skrivet på ett fint sätt. Din typografi är också det typsnitt (den stilen du kan ladda ner, tex helvetica, open sans eller roboto) och de fonter (den storlek och variant av typsnittet t.ex. bold, light, medium, kursiv m.m). Man kan vara väldigt kreativ med text i sin logo och sin visuella kommunikation men det viktiga är att man inte väljer för många olika typsnitt och att det alltid går att läsa. Försök att hålla dig till två olika, högst tre. Ett som du använder till din logo och kanske titlar eller kortare meningar, ett som är enkelt att läsa som du kan använda till större mängder text, för produktbeskrivning eller ingredienser. Det sista kanske kan vara ett fint kreativt typsnitt som man till exempel använder på sin slogan. Du kan hitta fina gratisfonter på https://fonts.google.com som passar bra både online (webbsidor, social media bilder) och offline (tryck).

Ett annat bra sätt att forma din identitet online och på t.ex. Instagram är att ha ett starkt bildspråk för dina produktbilder. Det betyder att du ska hitta en stil på dina produktbilder och hålla den stilen när du fotograferar dina produkter så köparen kan känna igen ditt brand och känna sig trygg att det är just din produkt de tittar på. Stilen kan vara att du alltid tar bilder på dina produkter med en ljus bakgrund och alltid en närbild för att visa materialet, texturen eller detaljerna och sen en bild hur den används av en köpare. Det kan också vara att du alltid använder samma filter/effect på dina bilder eller tar bilderna från samma vinklar. Ta en titt på hur andra gör och sen försök att hitta något som funkar för dig som du enkelt kan hålla fast vid. Om det är för komplicerat kommer stilen vara för jobbig och ta för lång tid att implementera varje gång du ska lägga upp en bild.

En del andra saker som är värda att tänka på är din brand kommunikation. Det är viktigt att du håller samma ton eller ‘tone of voice' genomgående när du skriver eller berättar om dina produkter. Du ska försöka använda samma typ av språk som förmedlar den känsla som du vill att dina produkter och brand ska utstråla. Försök att hitta lite ledord som kan hjälpa att hålla dig på rätt spår.

Du kan ta hjälp av den här meningen och lägga till de beskrivande ord som du tycker passar ditt brand och produkter.

När vi pratar med våra kunder ska vi alltid låta ______ men inte ______. Vi vill att de ska känna sig ______ eller _____ men inte _____ när de har läst och sett någon av våra inlägg eller kommunikation om vårat brand eller produkter.

Marknaden är också viktig. Ta en titt runt omkring dig. Titta på andra skapare som säljer liknande produkter. Vad är bra respektive dåligt tycker du? Har de fina bilder? Hur ser deras logo ut? Vad har de för paketering? Hur pratar de om produkterna? Finns det personlisering? Försök att hitta några brands du tycker är bra och fina och några som du inte tycker funkar lika bra eller når fram med vad de försöker sälja. Sedan tar du och frågar varför du tycker det. Gör en lista på de skapare eller företag du har hittat och varför du tycker om eller inte tycker om hur de ser ut och hur dem kommuniserar om deras produkter.

Ovanstående process hjälper till att ta fram vad du tycker är fint och viktigt med ett bra brand. Du kan sen använda det för att skapa ett eget brand för dina produkter. Du får också en inblick i hur marknaden ser ut för just din typ produkter eller hantverk. Det kanske inte finns så många som skapar liknande saker, men det är också bra att veta, för då kanske du måste förklara för köparen vad din produkt är, hur den funkar eller hur man använder den. Eller så finns det massor, då kanske du måste kommunicera om vad som gör just din produkt speciell bland alla andra.

Det är också viktigt att ha en idé om vem du tror vill köpa dina produkter. Fråga runt bland vänner, bekanta och familj och försöka att prata med så mycket folk som möjligt och se om och var det finns ett intresse för att köpa det du skapar. Fråga varför de skulle vilja köpa dina produkter och hur mycket de tror de skulle kunna tänka sig att betala för dem.
Skriv ner all information du fåt fram. Vad är det för typ av person du tror kommer köpa dina produkter? Är de unga? Äldre? Skulle de köpa produkterna som en gåva eller till sig själva? Skulle de köpa flera eller bara en? Är det mer en ‘lyx’-produkt eller är det en ‘jag behöver’ produkt som man har använding av?

I vilket fall så finns det alltid plats att ta sig fram till köparna och med research kan du hitta rätt väg och finna rätt köpare.
Vi hoppas att det vi har skrivit här har fått upp ögonen för vad man kan börja tänka på när du vill bygga grunden till en brand identitet för dina konsthantverk, varor eller produkter. Skriv gärna i kommentarerna om du har frågor på det vi har skrivit.

Allt gott
Nicole från Ellska.

Handla handgjort på ELlska

Säljare på Ellska

Vill du sälja på Ellska?

Skapar du handgjorda produkter? Öppna din egna butik på Ellska.